De Trudy's Cycling Team

05/05/2013: Mainvault



Afstand: 65 km

Gemiddelde: 26,8 km/h

Hoogtemeters: 470 m


Aanwezigen: F. Schleck, A. Schleck, Doms, Boasson Hagen, Gorilla, Gilbert, VDB, Valverde, El Pistolero en gelegeheidsrijder Timmy De Vuyst. Belangrijke afwezige was onze gedeeltelijke leider in de tussenstand Spartacus (feestverplichtingen).


Om 8.30u stonden bovenstaande trudy's klaar om de rit aan te vatten richting Mainvault. Een rit over een golvend parcours met hier en daar toch enkele pittige hellingen. Wanneer iedereen startklaar stond, kreeg onze valverde last van de darmen en moest hij dringend naar de knalpot om daar nog enkele fusees af te knallen.


Met enkele minuten vertraging konden we dan onze rit aanvangen. Via de buizemontstraat en het stationsplein reden we naar Zarlardinge. El Pistolero leidde de dans samen met...jawel onze Gorilla. Iedereen dacht: nu heeft hij eindelijk zijn superbenen gevonden maar enkele kilometers verder was het voor onze gorilla harde realiteit. Hij had zichzelf opgeblazen en besliste dan ook om zijn eigen ritje af te gaspelen. De overige trudy's reden in een strak tempo verder via Ghoy en Ogy . In Ghoy gaven we onze collega-rijders van de Velina efkens een lesje in temporijden. Gezwind lieten we ze dan ook achter.


Gekomen in Wodecq kregen we een eerste lang stuk valsplat. Meteen was het moment gekomen van A. Schleck om zijn benen eens te testen. Na het dwarsen van de baan Lessines-Frasnes reden we verder richting Ostiches en Mainvault. De teller zakte nu niet meer onder de 25 km/h. Soms ging die serieus over de 30. Onze F. Schleck en Valverde maanden iedereen aan om een rustpauze in te lassen en de nodige calorieën op te doen (wat uiteindelijk een verstandige beslissing zou zijn). In Mainvault wachtte ons de eerste serieuze helling van de dag: de "Chaussée de Brunehault", een mooi oplopende weg. Meteen was duidelijk dat er aan A. Schleck niet veel te doen zou zijn vandaag. Hij ging er vlotjes vandoor op korte afstand gevolgd door E.P. De rest volgde op korte afstand. Het tempo bleef daarna de hoogte ingaan en op de lichtdalende weg van Mainvault naar Flobecq ging onze VDB ook eens aan de boom schudden. De teller wees meteen boven de 40 km/h. Na het dwarsen van de steenweg Lessen-Ronse was het moment gekomen om een tweede rustpauze in te lassen (wetende wat ons nog te wachten stond). Via enkele smalle, kronkelende wegen kwamen we in Flobecq aan de voet van de steile Planchettes-Potterée-Motte. Dit was voor velen een test om te zien hoeveel "jus" er nog in de benen zat. Alweer was onze A. Schleck ervandoor als een haas. In de achtervolging kreeg E.P. het gezelschap van F. Schleck, die naarmate de rit vorderde, sterker voor de dag kwam. Boasson Hagen nagenoeg ook stand. Hier lag het deelnemersveld serieus in stukken en brokken. Boven werd er dan ook door iedereen gewacht tot ons peletonnetje weer volledig was. Via Opbrakel ging het al slingerend naar Everbeek-Boven waar we de beklimming hadden van het "Hoogbos". Vooraan was het terug hetzelfde trio (brothers Schleck en E.P.) die voor de afscheiding zorgden. Achteraan stond de deur wagewijd open. Onze gelegenheidsrijder Timmy maakte een eerste keer kennis met onze "Jean Marteau". Wanneer alles terug samenkwam konden we ons opmaken voor de finale. Er werd beslist dat de eindmeet lag op de Marktweg t.h.v. de Dutskouter (thuisfront van onze VDB). Het zou dus een sprint bergaf worden. Het moet niet gezegd worden dat onze VDB gebrand lag op de overwinning. Gekomen in Zarlardinge werd de korreelstraat beklommen. Meteen het moment waarop F. Schleck zijn moment gekozen had om ervandoor te gaan. VDB en A. Schleck pikten meteen hun wagonnetje aan. Op 50 meter gevolgd door E.P. en Boasson Hagen die hun krachten bundelden om nog vooraan te geraken (wat hen ook lukte). Dus gingen we de laatste 3 km in met 5 koplopers. Op de Oudenaarsestraat werd er rechts afgedraaid richting Eersbekeweg. Bij het afslaan werden A. Schleck, E.P. en Boasson Hagen staande gehouden door een zondagsrijder die alles blokkeerde. F. Schleck en VDB hadden een 200-tal meter voorsprong. Boasson Hagen moest definitief de rol lossen. E.P. probeerde de kloof te dichten maar dit lukte niet. A. Schleck (die bij E.P. gekomen was) zette zich op kop in de Eerbekeweg en met een snelheid van 48 km/h reden we naar de koplopers toe. Met 4 man draaiden we de marktweg op en de eindsprint kon dan ook ingezet worden. F. Scheck zette zich in de laatste rechte lijn als eerste recht. VDB en A. Schleck sprongen direct op het wiel. Voor E.P. betekende dit het einde (hij had al zijn fusees afgeschoten). In een spannende eindsprint (het werd een nek-aan-nek-sprint) trok A. Schleck aan het langste eind en won dan ook verdiend voor een sterke VDB en een verbazende F. Schleck. Een verdiende overwinning mag je wel zeggen gezien het verloop van de rit.


Ook voor de andere trudy's een dikke proficiat om die zware en zeker SNELLE rit tot een goed einde te brengen, zeker voor onze Gilbert (eerste rit van het jaar) en Doms (eerder deze week met de fiets gegrepen door een auto).


Bij deze kan ik jullie dan ook meedelen dat Boasson Hagen onze nieuwe en enige leider is na deze rit. (Eens zien dat hij de volgende weken met den druk kan omgaan !)



Tot noste week

E.P.




Terug